- „Mistrz Lekkiego Pióra 2024/2025” - fragmenty najlepszych przemówień na temat poszukiwania przez młodzież autorytetów wśród bohaterów literackich (zadanie 4.)
- „Mistrz Lekkiego Pióra 2024/2025” - fragmenty najlepszych rozprawek (zadanie 3.)
- „Mistrz Lekkiego Pióra 2024/2025” – fragmenty najlepszych rozprawek uzasadniających prawdziwość słów różnych myślicieli - zadanie drugie
- „Mistrz Lekkiego Pióra 2024/2025” - fragmenty najlepszych listów
- „Mistrz Lekkiego Pióra 2023/2024” – fragmenty najlepszych rozprawek na temat: „Najlepszych ludzi uformowało naprawianie własnych błędów” – William Szekspir (zadanie piąte)
- „Mistrz Lekkiego Pióra 2023/2024” – fragmenty najlepszych rozprawek na temat: „Dobro jest jak magnes – przyciąga dobrych ludzi” – John Wooden (zadanie czwarte)
- „Mistrz Lekkiego Pióra 2023/2024” – fragmenty najlepszych listów do bohatera literackiego (zadanie trzecie)
- Lektura na przerwę wielkanocną
- Książka na walentynki
- „Mistrz Lekkiego Pióra 2023/2024 – fragmenty najlepszych opowiadań inspirowanych obrazem „Babel 2” Jerzego Dudy-Gracza (zadanie 2.)
- Książka na święta …
- Mistrz Lekkiego Pióra 2023/2024 – fragmenty najlepszych listów do autora książki (zadanie 1.)
- „Szóstoklasista Prymus Polonista 2022/2023” – fragmenty najciekawszych listów promujących wybraną lekturę (szóste zadanie)
- Nietuzinkowe opowiadania z „nie” klasy IV„a”
- Aurelia poleca… ENCANTO
- „Szóstoklasista Prymus Polonista 2022/2023” – fragmenty najlepszych prac (drugie zadanie – opowiadanie z opisem przeżyć wewnętrznych)
- Układamy zabawne dyktando z wyrazami z ó i u – klasa IV „a”
- List Przyrody do współczesnego człowieka
- Codzienna dbałość o szkołę
- „Szóstoklasista Prymus Polonista 2022/2023” - wyniki po pierwszym zadaniu
- „Piątoklasista Prymus Polonista 2021/2022” – wyniki rocznego konkursu
- „Piątoklasista Prymus Polonista 2021/2022” – podsumowanie szóstego zadania
- „Mistrz Lekkiego Pióra 2021/2022” - podsumowanie rocznego konkursu
- „Mistrz Lekkiego Pióra 2021/2022” – fragmenty rozprawek (piąte zadanie)
- „Piątoklasista Prymus Polonista 2021/2022” - podsumowanie piątego zadania
- „Mistrz Lekkiego Pióra 2021/2022” – czwarte zadanie
- „Co się działo dalej z najdroższym bananem świata?” – fragmenty najlepszych opowiadań
- „Co się działo dalej z najdroższym bananem świata?” – podsumowanie konkursu czytelniczo-literackiego dla klas V i VI
- Opowiadanie Patrycji Niewiadomskiej wyróżnione w międzyszkolnym konkursie literackim
- Judyta Gabiec poleca Zwiadowców część II
- „Piątoklasista Prymus Polonista 2021/2022” - podsumowanie czwartego zadania
- Legendy o Stradance
- Rozprawki Julii i Marcela
- „Piątoklasista Prymus Polonista 2021/2022” - trzecie zadanie konkursowe - podsumowanie
- „Mistrz Lekkiego Pióra 2021/2022” – trzecie zadanie konkursowe
- Szkolny Konkurs Polonistyczny „Piątoklasista Prymus Polonista 2021/2022” - drugie zadanie
- Mistrz Lekkiego Pióra - pierwsze zadanie konkursowe 2021/22 - klasa 8
- Mistrz Lekkiego Pióra - drugie zadanie konkursowe 2021/22- klasa 8
- Rozprawka Emilii Daczkowskiej
- Szkolny Konkurs Polonistyczny „Piątoklasista Prymus Polonista 2021/2022” - pierwsze zadanie
- Rozprawka Julii Ciszewskiej
- Recenzja Zwiadowcy Judyty Gabiec
„Mistrz Lekkiego Pióra 2024/2025” - fragmenty najlepszych przemówień na temat poszukiwania przez młodzież autorytetów wśród bohaterów literackich (zadanie 4.)
Aleksandra Siemaszko, kl. VIII – 13/18 p.
Drodzy koledzy i koleżanki!
W dzisiejszym świecie pełnym wyzwań warto dostrzegać autorytet w bohaterach literackich. Ich historie, zmagania i wybory dają nam cenne lekcje, które mogą inspirować i pomagać w codziennym życiu. Literaturze zawdzięczamy postacie, które uczą odwagi, moralności i wytrwałości w obliczu trudności, co pokażę wam w dalszej części pracy.
Pierwszym argumentem jest to, że bohaterowie dzięki swojej prostocie i mądrości uczą nas, że najważniejsze wartości, takie jak miłość i przyjaźń, są kluczem do szczęścia. Znacie głównego bohatera lektury „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupery’ego? Jego rozmowa z Różą ukazuje, jak ważne jest dbanie o relacje i poświęcenie uwagi temu, co naprawdę istotne.
Michalina Rogowska, kl. VIII – 13/18 p.
Zacznę od tego, że bohaterowie literaccy uczą nas, jak ważne są relacje międzyludzkie i dostrzeganie ważnych rzeczy. W książce pt. „Mały Książę” Antoine’a de Saint-Exupery’ego tytułowy bohater pokazuje, jak istotne jest, aby nie patrzeć na świat przez pryzmat rzeczy materialnych, lecz dostrzegać to, co najbardziej wartościowe, czyli miłość i przyjaźń. Chłopiec poznaje podczas podróży po Ziemi swojego przyjaciela lisa, a na swojej planecie pozostawia bliską mu Różę. Pokazuje nam, że nie możemy zatracić się w powierzchownych rzeczach. Co uważacie o tej postaci? A może czytaliście już tę lekturę? Jeśli nie, to uważam, że warto.
Izabella Szulc, kl. VIII – 13/18 p.
Autorytety książkowe pokazują również, że warto zmieniać się na lepsze. Pewnie nikogo nie dziwi fakt, że posłużę się przykładem z lektury „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa. Scrooge’a, czyli pesymistycznego starca, który jest podły, zadufany w sobie, dla którego pieniądze liczą się bardziej niż ludzkie uczucia, pewnego dnia odwiedzają trzy duchy: przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Każdy z nich w inny sposób pokazuje mu skutki jego złego zachowania. Scrooge pod wpływem strachu pragnie zmienić swoje dotychczasowe życie. W końcu lepiej późno niż wcale, prawda? Zaczyna dzielić się dobytkiem, częściej się uśmiechać i zarażać innych pozytywną energią. Zmienia się nie do poznania, a jego życie zaczyna się układać. […] Niech każdy z was zastanowi się nad tym.
Wojciech Chojnowski, kl. VIII – 13/18 p.
Po pierwsze, bohaterowie literaccy reprezentują ponadczasowe wartości […]. Ich historie pokazują, jak radzić sobie z przeciwnościami losu czy podejmowaniem trudnych decyzji. Przykładem tego może być Bilbo Baggins z utworu pt. „Hobbit, czyli tam i z powrotem” J.R.R. Tolkiena. Ten niski mężczyzna musiał wykazać się niemałą odwagą w wielu sytuacjach czy też podczas walk, takich jak bitwa ze Smaugiem w jego skarbcu czy przechytrzenie ogromnych trolli, aby uratować siebie i przyjaciół. A wy zawalczylibyście ze smokiem?
[…] Na koniec chciałbym zaapelować do was, że literatura to nie tylko fikcja, lecz jest to źródło, z którego możemy czerpać inspirację oraz utożsamiać się z bohaterami.
Bartosz Sierzputowski, kl. VIII – 13/18 p.
Drodzy koledzy!
Zapewne każdy z was znalazł się kiedyś w sytuacji, której rozwiązanie wcale nie było oczywiste. Wielu ludzi w takich momentach wzoruje się na jakiejś osobie, która według nich jest godna podziwu. Takie osoby nazywane są autorytetami, a postępowanie według czynów postaci, które nas inspirują, może rozwikłać wiele trudnych sytuacji. Uważam, że takim autorytetem może być postać literacka, a teraz spróbuję wam to udowodnić.
Po pierwsze, wiele postaci z książek wykazuje się ogromną odwagą, a inspirując się nimi, możecie wiele osiągnąć. Świetnie zilustrować to może Peter, bohater książki „Pax” Sary Pennypacker. Chłopiec dzielnie walczył, aby odnaleźć swojego lisa. Musiał się z nim rozstać i nie poddał się nawet, gdy doznał urazu nogi, który wstrzymał jego daleką wędrówkę.
Nadia Miszkowicz, kl. VII – 13/18 p.
Jeśli dalej nie udało mi się was przekonać, przypomnę wam historię napisana przez Barbarę Kosmowską pt. „Pozłacana rybka”. Ta lektura nie jest o królewnach i ich książętach z bajki, a o problemach w codziennym życiu o tym, jak sobie z nimi radzić. Głównie możemy to zobaczyć w zachowaniu Alicji, która uczy się żyć z choroba brata, a na dodatek, złagodzić ból po jego odejściu. W mojej ocenie to smutna historia, niestety również części z nas bardzo dobrze znana, prawda? A może macie znajomego, który zmaga się z podobną sytuacją? Alicja uczy, jak radzić sobie z emocjami w tak trudnym dla niej okresie w życiu. Pokazuje, że nawet książki nie zawsze mają szczęśliwe zakończenie. To bolesna dla nas informacja i trudna do zaakceptowania, ale prawdziwa. Bierzmy przykład z Alicji!