W roku szkolnym 2024/2025 w klasach VI b i VII realizowana była innowacja pedagogiczna pod nazwą „Ja w świecie emocji”. Celem projektu było rozwijanie u uczniów kompetencji emocjonalno-społecznych, wzmacnianie samoświadomości, empatii oraz umiejętności radzenia sobie z trudnymi emocjami w codziennych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych.
Zajęcia odbywały się regularnie w ramach godzin wychowawczych i zostały oparte na aktywizujących metodach pracy, takich jak: dyskusje, drama, ćwiczenia relaksacyjne, praca w grupach, burza mózgów czy tworzenie map emocji. Uczniowie chętnie angażowali się w proponowane aktywności, dzielili się swoimi doświadczeniami oraz wspólnie poszukiwali sposobów rozwiązywania konfliktów i budowania pozytywnych relacji.
W trakcie trwania innowacji poruszane były m.in. następujące tematy:
-
rozpoznawanie i nazywanie emocji,
-
radzenie sobie ze stresem i złością,
-
budowanie poczucia własnej wartości,
-
komunikacja bez przemocy,
-
rozwijanie empatii i umiejętności słuchania.
Efektem końcowym innowacji było stworzenie przez uczniów „Klasowej mapy dobrych emocji”.
Realizacja innowacji przyniosła wiele pozytywnych rezultatów – uczniowie stali się bardziej otwarci na rozmowy o emocjach, potrafią lepiej radzić sobie w trudnych sytuacjach i chętniej współpracują w grupie. Projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem zarówno uczniów, jak i rodziców, dlatego planowane jest jego kontynuowanie w kolejnych latach.
Opracowały:
Małgorzata Bendyk, Kamila Koniecko, Katarzyna Konwent