- Statut Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Przedszkola Miejskiego "Bajkowy Las"
- Standardy Ochrony Małoletnich
- Program wychowawczy
- Przedszkolny zestaw programów
- Zasady obowiązujące w kontaktach z rodzicami
- Regulamin sali gimnastycznej
- Regulamin korzystania z boiska szkolnego przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Tolkmicku
- Procedura postepowania w przypadku stwierdzenia choroby pochodzenia pasożytniczego (owsicy)
- Zarządzenie dyrektora w sprawie wprowadzenia procedur mających na celu zapobieganie i przeciwdziałanie COVID 19 w trakcie prowadzonych zajęć
- Procedura bezpieczeństwa dotycząca zapobiegania i przeciwdziałania COVID-19 wśród dzieci, rodziców i pracowników Zespołu Szkolno – Przedszkolnego Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Tolkmicku i Przedszkola Miejskiego „Bajkowy Las” w Tolkmicku w trakcie prowadzonych zajęć
- Procedura postępowania na wypadek podejrzenia wystąpienia choroby koronawirusowej COVID-19
- Procedura postępowania z dzieckiem chorym na padaczkę
- Deklaracja dostępności strony internetowej
- Procedura postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze i przejawiającym agresję
Standardy Ochrony Małoletnich
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 27/2023/2024
Dyrektora Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tolkmicku z dnia 13 czerwca 2024 r.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W ZESPOLE SZKOLNO – PRZEDSZKOLNYM W TOLKMICKU
Mając jako cel nadrzędny dobro małoletnich wynikające z ich praw oraz
z obowiązków Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tolkmicku i jego personelu, na mocy Ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2023, poz. 1606) oraz szanując, że każdy ma prawo
do równego traktowania bez względu na jego tożsamość płciową, orientację seksualną, poziom sprawności psychofizycznej, statusu społecznego, pochodzenia etnicznego, kulturowego Zarządzeniem Nr 27/2023/2024 dyrektora Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tolkmicku wprowadzono niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich.Podstawę prawną wprowadzenia standardów i działań podejmowanych w ich zakresie stanowią ponadto:
1. Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.);
2. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t. j. Dz. U.
z 2021 r. poz. 1249);3. Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1089 r. (t. j. Dz. U. z 1991 Nr 120 poz. 526 ze zm.);
4. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r. poz. 1870)
WPROWADZENIE
Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują
na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich.,,Standardy ochrony małoletnich” są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw. Należy
je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczną ochronę małoletnich przed krzywdzeniem.W konstruowaniu ,,Standardów ochrony małoletnich" przyjęto następujące założenia:
-
w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Tolkmicku nie są zatrudniane osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu małoletnich;
-
wszyscy pracownicy potrafią zdiagnozować symptomy krzywdzenia małoletniego oraz podejmować interwencje w przypadku podejrzenia, że małoletni jest osobą krzywdzoną;
-
podejmowane postępowanie nie może naruszać praw małoletniego;
-
małoletni wiedzą, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłym oraz rówieśnikami;
-
małoletni wiedzą, do kogo się zwracać i prosić o pomoc w sytuacjach dla nich trudnych;
-
rodzice/opiekunowie prawni małoletnich poszerzają wiedzę i umiejętności o metodach wychowania bez stosowania krzywdzenia oraz potrafią uczyć zasad bezpieczeństwa.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
Preambuła
Zasadą obowiązującą pracowników Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tolkmicku Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Tolkmicku i Przedszkola Miejskiego „Bajkowy Las” w Tolkmicku jest podejmowanie działań mających na celu ochronę godności dziecka i poszanowanie jego praw. Każdy pracownik zobowiązany jest dbać o prawidłowy rozwój dzieci i przestrzegać zarządzeń i procedur określonych w niniejszym dokumencie. Pracownik Zespołu, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem,
a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.§ 1
Zasady ogólne
-
Zasadą, której przestrzeganie jest wymagane od personelu w odniesieniu do wszystkich czynności podejmowanych przez personel w Szkole i Przedszkolu, jest działanie dla dobra małoletniego i w jego najlepszym interesie.
-
Personel Szkoły i Przedszkola traktuje małoletniego z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
-
Personel Szkoły i Przedszkola działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji.
-
Niedopuszczalne jest podejmowanie jakichkolwiek czynności niedozwolonych określonych w niniejszej procedurze oraz w jakiejkolwiek formie.
-
Zasady bezpiecznych relacji personelu z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników, pedagogicznych i niepedagogicznych.
§ 2
-
Osoby wymienione w § 1 ust. 5 obowiązane są do utrzymywania profesjonalnej relacji
z małoletnimi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe. -
Osoby wymienione w § 1 ust. 5 obowiązane są do działania w sposób otwarty
i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji własnego zachowania.
§ 3
Zasady komunikacji
-
Zasady komunikacji z małoletnim:
-
w komunikacji z małoletnim zachowuj cierpliwość i szacunek;
-
słuchaj uważnie małoletniego i udzielaj mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku
i danej sytuacji; -
nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać małoletniego;
-
nie wolno krzyczeć na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego lub innych osób.
§ 4Zachowania niedozwolone wobec małoletnich
-
Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich; obejmuje to wizerunek małoletniego, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
-
Nie wolno zachowywać się w obecności małoletnich w sposób niestosowny; obejmuje
to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby). -
Nie jest dozwolone utrwalanie wizerunku małoletniego dla celów prywatnych poprzez filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie. Zakaz ten obejmuje także umożliwienia utrwalenia wizerunków małoletnich osobom trzecim. Wyjątkiem jest utrwalanie wizerunku na potrzeby Szkoły i Przedszkola, na podstawie zgody udzielonej przez rodziców/prawnych opiekunów.
-
Nie jest dozwolone proponowanie małoletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności małoletniego.
-
Nie jest dozwolone nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznej lub seksualnej, lub mogących zostać uznane za posiadające takie właściwości. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie małoletniemu treści erotycznych i pornograficznych.
-
Podejmując decyzje dotyczące małoletniego, poinformuj go o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
-
Szanuj prawo małoletniego do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić małoletniego, wyjaśnij mu to najszybciej, jak to możliwe.
-
Jeśli pojawi się konieczność, porozmawiania z małoletnim na osobności, zostaw uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbaj, aby być w zasięgu wzroku innych; możesz też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
-
Nie jest dozwolone utrzymywanie kontaktów towarzyskich z małoletnimi uczęszczającymi do szkoły za pośrednictwem szeroko rozumianych sieci komputerowych i zewnętrznych aplikacji. Dopuszczalną formą komunikacji
z małoletnimi i ich rodzicami lub opiekunami prawnymi są kanały służbowe. -
Każde przemocowe działanie wobec małoletniego jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z małoletnim może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu – jest odpowiedzią na potrzeby małoletniego w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy
i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego małoletniego może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję małoletniego, pytając jego
o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie). -
Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej małoletniego.
-
Nie wolno dotykać małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
-
Szczególną ostrożność należy zachować wobec małoletniego, który doświadczył nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że małoletni będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi.
-
Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
-
W sytuacjach wymagających ewentualnych czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec małoletniego, należy unikać innego niż niezbędnego kontaktu fizycznego
z małoletnim. Należy zadbać o to, aby w miarę możliwości, w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała inna osoba z placówki. -
Przy podejmowaniu kontaktu z małoletnim z niepełnosprawnością lub specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, uwzględnia się w sposób szczególny tę kwestię.
Rozdział II
Zasady i procedury podejmowanie interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego.
§ 5
Zasady ogólne
1. Pracownicy placówki w związku z wykonywanymi obowiązkami zawodowymi posiadają
wiedzę oraz uzupełniają ją w celu reagowania i przeciwdziałania ryzykom krzywdzenia oraz
rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich.
2. Pracownicy znają zasady bezpiecznych relacji z małoletnimi, a w przypadku podejrzenia ich naruszenia zawiadamiają o tym fakcie dyrektora Zespołu lub wyznaczoną przez niego osobę, z prawem zachowania anonimowości.
3. W sytuacji zagrożenia dóbr dziecka w relacji małoletni – małoletni podejmują działania chroniące dzieci.
4. Pracownicy są zobowiązani do dbania o prawa dziecka, wykorzystują obserwacje własne
i monitorują sytuację w celu ochrony dobrostanu dzieci.5. W sytuacji powzięcia podejrzenia krzywdzenia w relacji opiekun – dziecko, lub zgłoszenia przez dziecko krzywdzenia ze strony opiekunów lub innych osób, pracownik podejmuje działania zgodne z obowiązującym prawem w zakresie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz. U. 2005, poz. 1493 z późn. zm) i przekazuje:
a) formularz A – Niebieskiej Karty do właściwego terytorialnie dla osoby doznającej przemocy domowej Zespołu Interdyscyplinarnego, powiadamiając jednocześnie o tym fakcie dyrektora Zespołu S-P w Tolkmicku - w przypadku pracownika uprawnionego do podjęcia tego działania w oparciu o ustawę o przeciwdziałaniu przemocy domowej,
b) notatkę z opisem informacji przekazywanych przez dziecko dyrektorowi Zespołu, który dokonuje dyspozycji dalszej pracy wewnątrz placówki - w przypadku pracownika merytorycznego placówki nieuprawnionego do rozpoczynania procedury Niebieskiej Karty,
c) ustną informację o przekazanych przez dziecko doświadczeniach krzywdzenia
do pedagoga/psychologa szkolnego w sytuacji powzięcia informacji przez pozostały personel. Pedagog/Psycholog sporządza z rozmowy szczegółową notatkę, zawierającą przede wszystkim: datę, dane osoby udzielającej informacji, dane dziecka zgłaszającego, opis powziętych informacji, podpis osoby przyjmującej zgłoszenie.Podejmuje rozmowę z dzieckiem – o ile to możliwe, notuje jego wypowiedzi i podejmuje:
-
rozpoczyna procedurę Niebieskiej Karty, lub
-
sporządzoną notatkę przekazuje do właściwego terytorialnie dla osoby doznającej przemocy domowej Zespołu Interdyscyplinarnego.
6. W przypadku konieczności prowadzenia rozmów z opiekunami dziecka, które zgłosiło krzywdzenie z ich strony, należy dochować wszelkich starań, aby nie ujawnić treści przekazywanych przez dziecko informacji. Rozmowa jest dokumentowana notatką służbową.
7. Za powiadomienie organów ścigania oraz sądu opiekuńczego odpowiedzialny jest Dyrektor Zespołu S-P w Tolkmicku, który przesyła dokumenty zgromadzone/przygotowane przez pracownika.
8. Dla dziecka krzywdzonego opracowywany jest Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia, który winien zawierać opis planowanych do podjęcia działań w kierunku ochrony i wspierania dziecka oraz pracowników odpowiedzialnych za ich realizację. Plan winien zawierać w szczególności:
a) ustalenie osób, które w sposób szczególny, jako Zespół Pomocy Dziecku wspierają dziecko: wychowawca/opiekun grupy oraz psycholog i pedagog szkolny,
b) jeżeli została wszczęta procedura Niebieskiej Karty jedna z osób Zespołu PD winna wchodzić w skład Grupy Diagnostyczno – Pomocowej, a jeżeli Zespół Interdyscyplinarny nikogo z nich nie powołał, pedagog szkolny występuje z takim wnioskiem,
c) Zespół Pomocy Dziecku ustala i co miesiąc weryfikuje, jaka pomoc dziecku jest potrzebna na podstawie skutków dotychczas udzielanej pomocy – Indywidualny Plan Pomocy,
d) W Indywidualnym Planie Pomocy odnotowywane są wszystkie działania na rzecz dziecka
i stanowi podstawę współpracy w Grupie Diagnostyczno – Pomocowej.9. Zarządzający informuje opiekuna dziecka o podejmowanych działaniach wyłącznie
w sytuacji składnia wniosku do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację opieki i wychowania małoletniego. Nie podejmuje się takich działań w sytuacji zawiadomienia organów ścigania
o możliwości popełnienia przestępstwa.10. Procedurę Niebieskiej Karty rozpoczyna się z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa w zakresie przeciwdziałania przemocy domowej.
11. Jeżeli istnieje konieczność wpisania uwagi do dziennika elektronicznego, należy sformułować ją używając określeń konkretnych, czytelnych, odzwierciedlających fakty
z zachowania dziecka, a nie ich ocenę lub oceniające dziecko.12. Zachowaniami niedozwolonymi między dziećmi są m.in:
-
wyszydzanie, drwienie, poniżanie,
-
zaczepki słowne i fizyczne: poszturchiwanie, kopanie, gryzienie, grożenie,
-
szantażowanie, handel przedmiotami oraz towarami zakazanymi,
-
używanie wizerunku i innych danych osobowych innego dziecka bez jego zgody,
-
kradzież, przywłaszczenie mienia, niszczenie cudzej własności, wyłudzanie
i wymuszenia.
Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego w środowisku domowym
-
W przypadku powzięcia przez pracownika Zespołu S-P w Tolkmicku podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi Zespołu S-P oraz sporządzić notatkę służbową (załącznik nr 1).
-
Pracownik pedagogiczny Zespołu S-P, który powziął informację o krzywdzeniu małoletniego przeprowadza z nim rozmowę w obecności drugiego pracownika pedagogicznego (w miarę możliwości w obecności psychologa bądź pedagoga szkolnego).
-
W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego, pracownik Zespołu S-P ma obowiązek wezwać pogotowie, jeżeli wystąpiło poważne uszkodzenie ciała lub rozważyć inną formę pomocy przedmedycznej.
-
Rozmowa, o której mowa w§ 6 ust. 2, ma na celu ustalenie podstawowych faktów (miejsce zdarzenia, opis zdarzenia, obecność członków środowiska domowego, obserwatorzy zdarzenia, świadkowie, częstotliwość) oraz wsparcie emocjonalne małoletniego. Rozmowa odbywa się w odpowiednich warunkach, to znaczy w miejscu zapewniającym małoletniemu poczucie bezpieczeństwa oraz prywatności.
-
Rozmowa odbywa się w oparciu o zasady poszanowania małoletniego. Podczas rozmowy małoletni zostaje zapewniony o słuszności ujawnienia faktu doświadczania krzywdzenia oraz zostaje poinformowany, że nawet bardzo bliska osoba nie ma prawa go krzywdzić.
-
Osoby, przeprowadzające rozmowę, koncentrują się na kontakcie z małoletnim – wysłuchują, co małoletni ma do powiedzenia, są uważni na pozawerbalne przejawy uczuć małoletniego – zażenowanie, skrępowanie, wstyd, lęk, przerażenie, itp., pomagając małoletniemu poradzić sobie z nimi. Przebieg rozmowy dokumentowany jest w formie notatki służbowej (załącznik nr 1).
-
Dyrektor Zespołu S-P w Tolkmicku organizuje spotkanie z rodzicami lub opiekunami prawnymi małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu.
W spotkaniu uczestniczy psycholog lub pedagog szkolny, a także wychowawca klasy/grupy przedszkolnej, do której uczęszcza małoletni. -
W trakcie rozmowy dyrektor Zespołu S-P odwołuje się do wspólnego celu, jakim jest dobro małoletniego, dokonuje opisu problemu i szkód jakie ponosi małoletni – przedstawia rodzicom lub opiekunom prawnym ocenę sytuacji.
-
W trakcie rozmowy rodzice lub opiekunowie prawni małoletniego zostają poinformowani o dostępnych możliwościach objęcia ich środowiska domowego wsparciem oraz o obowiązku zgłoszenia przez Szkołę lub Przedszkole podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji (w zależności od oceny sytuacji
i skorelowanej z nią interwencją: policja, prokuratura, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, zespół interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy domowej – wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”). Przebieg rozmowy oraz podjęte ustalenia
są dokumentowane w formie notatki służbowej (załącznik nr 1) -
Po przeprowadzeniu rozmowy z rodzicami lub opiekunami prawnymi małoletniego, dyrektor Zespołu S-P w Tolkmicku informuje odpowiednie podmioty, o których mowa w § 6 ust. 9.
-
W przypadku stwierdzenia niezasadności podejrzenia krzywdzenia małoletniego dyrektor Zespołu lub inna osoba uczestnicząca w spotkaniu stwierdzają ten fakt
w notatce służbowej, o której mowa w § 6 ust. 9. Zaleca się dalszą obserwację małoletniego. -
Psycholog wraz z innymi specjalistami pracującymi w placówce opracowuje plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia. Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia zawiera przede wszystkim:
-
działania podjęte przez placówkę w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa;
-
formy pomocy małoletniemu, które zostały zapewnione przez Szkołę lub Przedszkole oraz przy współpracy z innymi instytucjami;
-
skierowanie małoletniego do innych podmiotów, działających na rzecz wsparcia dzieci krzywdzonych, jeśli zaistnieje taka potrzeba.
-
Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia jest przedstawiany rodzicom lub opiekunom prawnym małoletniego z zaleceniem współpracy przy jego realizacji (załącznik nr 1).
-
Plan wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia uwzględnia sytuację małoletnich z niepełnosprawnościami oraz małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego przez pracownika
lub pozostały personel placówki
-
Osoba, która uzyskała informację, że małoletni jest krzywdzony przez pracownika lub pozostały personel placówki, ma obowiązek jej przekazania do dyrektora Zespołu S-P,
a na jego prośbę sporządzić notatkę służbową. -
Dyrektor Zespołu S-P w Tolkmicku organizuje spotkanie z pracownikiem lub pozostałym personelem placówki, informuje ich o podejrzeniu. W spotkaniu uczestniczy psycholog lub pedagog szkolny, a także wychowawca klasy/grupy przedszkolnej, do której uczęszcza małoletni.
-
W trakcie rozmowy dyrektor Zespołu S-P odwołuje się do wspólnego celu, jakim jest dobro małoletniego, dokonuje opisu problemu i szkód jakie ponosi małoletni – przedstawia ocenę sytuacji.
-
Spotkanie ma na celu omówienie sytuacji małoletniego i zasadności podejrzeń oraz wypracowanie sposobu postępowania w tym konkretnym przypadku. Przebieg rozmowy oraz podjęte ustalenia są dokumentowane w formie notatki służbowej (załącznik nr 2).
-
W przypadku stwierdzenia niezasadności podejrzenia krzywdzenia małoletniego dyrektor Zespołu S-P lub inna osoba uczestnicząca w spotkaniu stwierdzają ten fakt
w notatce służbowej o której mowa w § 7 ust. 4. -
W przypadku zasadności podejrzeń co do krzywdzenia małoletniego przez pracownika lub pozostałego personelu placówki, dyrektor Zespołu S-P w Tolkmicku informuje o zdarzeniu rodziców lub opiekunów prawnych małoletniego oraz odpowiednie instytucje.
-
W przypadku zasadności podejrzeń co do krzywdzenia małoletniego przez pracownika lub pozostałego personelu placówki psycholog wraz z innymi specjalistami opracowuje plan pomocy, tj. wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia. Plan pomocy zawiera przede wszystkim:
-
działania podjęte przez Szkołę lub Przedszkole w celu zapewnienia małoletniemu bezpieczeństwa;
-
formy pomocy małoletniemu, które zostały zapewnione przez placówkę oraz przy współpracy z innymi instytucjami;
-
skierowanie małoletniego do innych podmiotów, działających na rzecz wsparcia dzieci krzywdzonych, jeśli zaistnieje taka potrzeba.
-
Plan pomocy - wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia jest przedstawiany rodzicom lub opiekunom prawnym małoletniego z zaleceniem współpracy przy jego realizacji (załącznik nr 2).
-
Plan pomocy uwzględnia sytuację małoletnich z niepełnosprawnościami
oraz małoletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi -
Wobec pracownika, w stosunku do którego zachodzi zasadność podejrzenia popełnienia przestępstwa, podejmuje się kroki zgodne z Kodeksem Pracy oraz innymi przepisami prawa.
-
Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięli informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji
w tajemnicy, włączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom
w ramach działań interwencyjnych.
§ 8
Procedura postępowania w przypadku krzywdzenia małoletniego w związku z agresją
i przemocą rówieśniczą
1. Za niedozwolone zachowania uczniów w Szkole uznaje się m.in.:
-
stosowanie agresji i przemocy wobec uczniów/innych osób:
a.1) agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.:
-
bicie/uderzenie/popychanie/kopanie/opluwanie,
-
wymuszenia,
-
napastowanie seksualne,
-
nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą,
-
fizyczne zaczepki,
-
zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań,
-
rzucanie w kogoś przedmiotami;
a.2) agresji i przemocy słownej w różnych formach, np.:
-
obelgi, wyzwiska,
-
wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z ofiary,
-
bezpośrednie obrażanie ofiary,
-
plotki i obraźliwe żarty,
-
przedrzeźnianie ofiary,
-
groźby;
a.3) agresji i przemocy psychicznej w różnych formach, np.:
-
poniżanie,
-
wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie,
-
pisanie na ścianach (np. w toalecie lub na korytarzu),
-
wulgarne gesty,
-
śledzenie/szpiegowanie,
-
obraźliwe SMSy i MMSy,
-
wiadomości na forach internetowych lub tzw. pokojach do czatowania,
-
telefony i e-maile zawierające groźby, poniżające, wulgarne, zastraszające),
-
niszczenie/zabieranie rzeczy należących do ofiary,
-
straszenie,
-
szantażowanie;
-
stwarzanie niebezpiecznych sytuacji w Szkole, np. rzucanie kamieniami, przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek), używanie ognia na terenie Szkoły;
-
nieuzasadnione, bez zgody nauczyciela, opuszczanie sali lekcyjnej, wagarowanie;
-
celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć i zabaw organizowanych w Szkole. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu swojemu i innych.;
-
niewłaściwe zachowanie podczas wycieczek szkolnych i przerw międzylekcyjnych, np. przebywanie w miejscach niedozwolonych, bieganie w miejscach
niewyznaczonych, itp.; -
uleganie nałogom, np. palenie papierosów, picie alkoholu;
-
rozprowadzanie i stosowanie narkotyków/środków odurzających;
-
niestosowne odzywanie się do kolegów lub innych osób w Szkole;
-
używanie wulgaryzmów w Szkole;
-
celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności szkolnej;
-
kradzież/przywłaszczenie własności kolegów lub innych osób oraz własności szkolnej;
-
wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy od uczniów;
-
wysługiwanie się innymi uczniami w zamian za korzyści materialne;
-
rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami, udział w bójce;
-
szykanowanie uczniów lub innych osób w szkole z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, płci, poczucia tożsamości, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu,
-
niereagowanie na niewłaściwe zachowania kolegów (bicie, wyzywanie, dokuczanie);
-
znęcanie się (współudział w znęcaniu się nad kolegami, zorganizowana przemoc, zastraszanie);
-
aroganckie/niegrzeczne zachowanie wobec kolegów, wulgaryzmy, kłamanie, oszukiwanie kolegów/innych osób w Szkole;
-
fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych uczniów/osób bez ich zgody;
-
upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób;
-
stosowanie wobec innych uczniów/innych osób różnych form cyberprzemocy.
-
W przypadku powzięcia przez pracownika Zespołu S-P lub pozostały personel podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, pracownik lub pozostały personel ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi Zespołu S-P w Tolkmicku oraz sporządzić notatkę służbową (załącznik nr 3).
-
Pracownik pedagogiczny placówki, który powziął informację o krzywdzeniu małoletniego przeprowadza z nim rozmowę w obecności drugiego pracownika pedagogicznego (w miarę możliwości w obecności psychologa bądź pedagoga szkolnego).
-
Nauczyciel bądź pracownik placówki, który jest świadkiem agresywnego zachowania małoletnich, jest zobowiązany do:
-
natychmiastowej słownej i stanowczej reakcji na zaistniałą sytuację;
-
odizolowania od grupy małoletniego zachowującego się agresywnie;
-
w razie potrzeby wezwania pomocy (innego nauczyciela, pracownika obsługi);
-
udzielenia pomocy małoletniemu doznającemu agresji i zabezpiecza bezpieczeństwo pozostałych małoletnich.
-
Jeżeli to możliwe, nauczyciel ustala przyczynę agresji. Przeprowadza rozmowę
ze stronami konfliktu, uświadamiając im nieodpowiednie zachowanie. O zajściu informuje wychowawcę. -
Szczególną opieką wychowawcy klasy otoczony zostaje małoletni doznający agresji lub przemocy rówieśniczej w ramach zajścia. Otrzymuje wsparcie i jeśli to potrzebne - pomoc przedmedyczną.
-
Małoletni przejawiający zachowania agresywne ma możliwość wyjaśnienia powodów swego zachowania i podjęcia działań w celu zakończenia sytuacji. Ma prawo
do uzyskania pełnej informacji dotyczącej jego sytuacji. Jego pośrednikami mogą być: wychowawca klasy/grupy przedszkolnej, dyrektor Zespołu S-P w Tolkmicku lub inny nauczyciel. -
O udziale uczniów w zajściu, uzyskanych wyjaśnieniach i podjętych przez Szkołę lub Przedszkole krokach informowani są rodzice w możliwie najkrótszym czasie. Zaleca się dalszą obserwację małoletnich (osobę stosująca i doznającą agresji/przemocy rówieśniczej).
-
Przebieg interwencji, rozmowy oraz podjęte ustalenia są dokumentowane w formie notatki służbowej (załącznik nr 3).
-
Jeśli zachowanie małoletniego nie ulega poprawie, wychowawca zwraca się z pisemną prośbą o zgłoszenie się rodzica (prawnego opiekuna) do Szkoły lub Przedszkola:
-
przeprowadza rozmowę z rodzicem (prawnym opiekunem), pogłębiając wiedzę na temat małoletniego, jego rozwoju intelektualnego, społecznego, emocjonalnego;
-
na prośbę wychowawcy i w jego obecności rozmowę przeprowadza dyrektor placówki (w obecności rodziców/opiekunów prawnych) analizując przyczyny zachowania ucznia, pomagając rodzicom/opiekunom prawnym w doborze metod wychowawczych;
-
z rozmowy z małoletnim i rodzicem wychowawca sporządza notatkę, którą podpisuje rodzic/opiekun prawny.
-
W przypadku utrzymywania się nieprawidłowych relacji małoletniego z rówieśnikami (pobicia, zaczepianie itp.),wychowawca w porozumieniu z rodzicami małoletniego kieruje je na badania psychologiczne, w celu otrzymania dalszych wskazówek dotyczących prowadzenia małoletniego.
-
W sytuacji, kiedy małoletni w dalszym ciągu stwarza zagrożenie dla innych uczniów, wychowawca w porozumieniu z dyrektorem Zespołu S-P w Tolkmicku kieruje wniosek do Sądu Rejonowego, Wydział Rodzinny i Nieletnich o zastosowanie środka wychowawczego zapobiegającego demoralizacji małoletniego.
Rozdział III
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”.
Składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego
-
W przypadku, gdy zachodzi podejrzenie popełnienia wobec małoletniego jednego
z przestępstw wskazanych w § 5 ust. 1:
-
Dyrektor placówki składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury, realizując obowiązek wynikający z art. 304 § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 1375 ze zm.) (załącznik nr 4);
-
Dyrektor placówki podejmuje niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa, o ile miało ono miejsce na terenie Szkoły lub Przedszkola.
-
Jeżeli dobro dziecka jest zagrożone, dyrektor Zespołu S-P zawiadamia sąd opiekuńczy, dokonując opisu zdarzenia uzasadniającego wszczęcie postępowania
z urzędu. -
W sytuacji złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego bądź zawiadomienia sądu opiekuńczego informuje się równolegle o tym fakcie rodziców bądź opiekunów prawnych małoletniego.
-
Dyrektor Zespołu S-P, podejmując decyzję dotyczącą złożenia zawiadomienia
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego bądź zawiadomienia sądu opiekuńczego, kieruje się przede wszystkim dobrem małoletniego.
§ 10
Wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”
-
Realizacja procedury „Niebieskiej Karty” odbywa się w oparciu o Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”. ( Dz.U.2023 poz. 1870).
-
Wszczęcie procedury następuje z chwilą wypełnienia formularza „Niebieska Karta – A” w przypadku uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej lub zgłoszenia dokonanego przez świadka przemocy domowej.
-
Formularz, o którym mowa w ust. 2, wypełniają osoby będące przedstawicielami podmiotów wymienionych w art. 9a ust. 11–11d ustawy z dnia 29 lipca 2005
r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. 2021. poz. 1249 wraz z późn. zm.). -
Osoba wszczynająca procedurę podejmuje działania interwencyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej przemocy domowej.
-
Jeżeli istnieje podejrzenie stosowania przemocy domowej wobec małoletniego, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego.
-
Jeżeli istnieje podejrzenie, że osobami stosującymi przemoc domową wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1138, z późn. zm.) lub pełnoletniej osoby wskazanej przez małoletniego.
-
Działania z udziałem małoletnich osób doznających przemocy domowej przeprowadza się, w miarę możliwości, w obecności psychologa.
-
Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” osobie doznającej przemocy domowej przekazuje się formularz „Niebieska Karta– B”. Jeżeli osobą doznającą przemocy domowej jest małoletni, formularz „Niebieska Karta – B” przekazuje się rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu, a w przypadkach, jeżeli istnieje podejrzenie, że osobami stosującymi przemoc domową wobec małoletniego
są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1138,
z późn. zm.) lub pełnoletniej osoby wskazanej przez małoletniego. -
Wypełniony formularz „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, nie później niż
w terminie 5 dni roboczych od dnia wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego. Kopię wypełnionego formularza „Niebieska Karta – A” pozostawia się u wszczynającego procedurę. -
Pracownik pedagogiczny placówki może zostać wytypowany przez dyrektora Zespołu S-P do pracy w grupie diagnostyczno-pomocowej, która została powołana przez Zespół Interdyscyplinarny. Zgodnie z § 9 ust. 3 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”. ( Dz.U.2023 poz. 1870), wytypowane osoby, nie mogą odmówić udziału w pracach tychże grup.
-
Rola i zadania pracownika placówki powołanego w skład grupy diagnostyczno-pomocowej, działającej na rzecz przeciwdziałania przemocy w środowisku domowym małoletniego, zostają określone przez członków tejże grupy i wynikają z ustalonego planu pomocy małoletniemu. Pracownik placówki jest zobowiązany współdziałać
z wszystkimi członkami grupy diagnostyczno-pomocowej w ramach współpracy interdyscyplinarnej służb.
Rozdział IV
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
-
Standardy ochrony małoletnich obowiązujące w Zespole Szkolno – Przedszkolnym
w Tolkmicku podlegają przeglądowi corocznie, w terminie ustalonym przez dyrektora Zespołu S-P, każdorazowo w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego oraz w razie nowelizacji aktów prawnych, mających wpływ na kształt przyjętych standardów oraz procedur. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy pisemnie udokumentować. -
Przegląd standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w placówce, polega na ustaleniu wypełniania przez standardy wymogów przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
-
Przeglądu standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w placówce, dokonuje dyrektor Zespołu S-P lub osoba przez niego upoważniona.
-
W przypadku, gdy przegląd, o którym mowa w§ 10 ust. 3, wykaże niespełnianie przez standardy ochrony małoletnich wymagań określonych w przepisach, o których mowa
w § 10 ust. 1, lub też standardy z innych przyczyn okazały się nieaktualne,
lub nieodpowiadające potrzebom ochrony małoletnich, dokonywana jest aktualizacja standardów. -
Aktualizacji standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w placówce, dokonuje dyrektor Zespołu S-P w Tolkmicku. W przypadku aktualizacji standardów, przygotowany projekt jest przyjmowany przez dyrektora Zespołu S-P w drodze zarządzenia.
Rozdział V
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
-
Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich
lub z opieką nad nimi dyrektor Zespołu S-P uzyskuje informacje, czy dane tej osoby
są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób,
w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. -
Przez inną działalność związaną z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich należy rozumieć w szczególności wykonywanie czynności związane z organizacją wypoczynku małoletnich, wykonywanie umów cywilnoprawnych związanych
z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad nimi. -
Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tolkmicku do stosowania standardów ochrony małoletnich jest dyrektor Zespołu. Dyrektor może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przygotowania personelu Zespołu S-P do stosowania standardów ochrony małoletnich.(załącznik nr 5)
-
Osoba upoważniona przez Dyrektora, o której mowa w§ 11 ust. 3, musi legitymować się co najmniej 5 letnim doświadczeniem w pracy z osobami małoletnimi, uzyskanym
w jednostkach oświaty, leczniczych lub pomocy społecznej. Dodatkowo musi posiadać niezbędną wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie szkoleń pracowników placówki, obejmujących następujące zagadnienia:
-
rozpoznawanie symptomów krzywdzenia małoletnich;
-
procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia małoletnich;
-
odpowiedzialność prawna pracowników placówki, zobowiązanych
do podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletnich; -
stosowanie procedury „Niebieskiej Karty”.
-
Szkolenia, o których mowa w§ 11ust. 4, są organizowane raz w roku, w terminie wskazanym przez Dyrektora.
-
Osoba, o której mowa w§ 11ust. 4, zapoznaje pracowników ze standardami ochrony małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie
o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w Szkole/Przedszkolu. (załącznik nr 6) -
Pracownicy nowo zatrudnieni w placówce są zapoznawani ze standardami w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie, o którym mowa
w§ 11 ust. 6. -
Osoba, o której mowa w § 11 ust. 4 jest odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń
o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.
Rozdział VI
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.
Zasady i sposób udostępniania standardów – rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni
-
Dokumentacja składająca się na standardy ochrony małoletnich jest dostępna na stronie internetowej Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tolkmicku.
-
Rodzice/opiekunowie prawni małoletnich są informowani o adresie strony internetowej placówki, o której mowa w§ 12 ust. 1 za pośrednictwem przyjętych kanałów komunikacji.
-
Na życzenie rodziców/opiekunów prawnych standardy ochrony małoletnich
są udostępniane w formie papierowej. Za udostępnienie dokumentu odpowiada psycholog bądź pedagog szkolny. -
Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych jest zaznajomienie się ze standardami
i wynikającymi z nich zasad ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
§ 13
Zasady i sposób udostępniania standardów – małoletni
-
Dokumentacja składająca się na standardy ochrony małoletnich jest dostępna na stronie internetowej placówki.
-
Upoważniony przez dyrektora Zespołu pracownik wywiesza w widocznym miejscu
w budynku placówki standardy ochrony małoletnich, w wersji skróconej. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla małoletnich.
Rozdział VIII
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
-
Każdy ujawniony lub zgłoszony incydent lub zdarzenie zagrażające dobru małoletniego, na temat którego placówka posiada wiedzę, zostaje odnotowany w ewidencji zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu (załącznik nr7)
-
Ewidencji zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu nadaje się kategorię archiwalną zgodnie z przepisami odrębnymi.
-
Dokumenty związane ze zgłoszonymi incydentami przechowuje się w teczce małoletniego i/lub aktach osobowych pracownika placówki, w zależności od rodzaju ujawnionych lub zgłoszonych incydentów.
Rozdział IX
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet. Procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.
-
Placówka, zapewniając małoletnim dostęp do Internetu, podejmuje działania zabezpieczające małoletnich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności instaluje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
i mediów elektronicznych stanowią:
-
infrastruktura sieciowa placówki umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi, jak i uczniom, w czasie zajęć i poza nimi;
-
placówka korzysta z Bezpiecznego Internetu OSE;
-
rozwiązania organizacyjne na poziomie placówki bazują na aktualnych standardach bezpieczeństwa.
-
Osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo w sieci w placówce jest nauczyciel informatyki. Do obowiązków tej osoby należy:
-
zabezpieczenie sieci internetowej placówki przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania
lub aktualnych certyfikatów OSE; -
aktualizowanie oprogramowania lub certyfikatów w miarę potrzeb;
-
monitorowanie czy na komputerach ze swobodnym dostępem podłączonych
do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści.
-
W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści wyznaczony przed dyrektora Zespołu nauczyciel stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia; informację o małoletnim, który korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści.
-
Wyznaczony nauczyciel przekazuje dyrektorowi Zespołu informacje na temat poczynionych ustaleń. Dyrektor Zespołu aranżuje dla małoletniego rozmowę
z psychologiem lub pedagogiem na temat bezpieczeństwa w Internecie. -
Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje,
że małoletni jest krzywdzony, podejmuje działania opisane w niniejszym dokumencie -
W przypadku dostępu do Internetu realizowanego pod nadzorem pracownika ma on obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania
z Internetu. -
Nauczyciel informatyki czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z Internetu przez małoletnich podczas zajęć.
-
W miarę możliwości przeprowadza się z małoletnimi cykliczne warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z Internetu.
-
Placówka zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu, przy komputerach, z których możliwy jest swobodny dostęp do sieci.
§ 16
-
Bezpieczne korzystanie z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet obejmuje następujące zasady, o których informowani są na bieżąco małoletni przez pracowników placówki:
-
nie podawaj swoich danych osobowych, takich jak: imię, nazwisko, numer telefonu czy adres domowy;
-
dbaj o nierozpowszechnianie swojego wizerunku; w przypadku publikacji zdjęć w sieci należy zadbać, aby dostęp do nich miały wyłącznie osoby znajome;
nie udostępniaj zdjęć nieznajomym, w szczególności zdjęć intymnych,
czy w niepełnym ubraniu; -
poinformuj rodziców lub wychowawcę o każdym przypadku, gdy napotkasz się w sieci na treści, które wydają się nielegalne, czy w jakikolwiek sposób wywołują niepokój;
-
o propozycjach spotkania, jakie otrzymasz od internetowych znajomych zawsze informuj rodziców lub wychowawcę;
-
nie atakuj nikogo w sieci, niezależnie od tego, jakie zdanie on wyraża;
nie pokazuj agresji, nie stosuj gróźb; -
nie korzystaj z sieci przez zbyt długi czas, bo zbyt długie korzystanie
z komputera bądź innych urządzeń mobilnych może zaszkodzić Twojemu zdrowiu.
Załącznik nr 1
NOTATKA SŁUŻBOWA
dotyczy: powzięcia przez pracownika placówki lub pozostały personel podejrzenia,
że małoletni jest krzywdzonyImię oraz nazwisko ucznia:
Osoba zawiadamiająca:
Data powzięcia informacji:
OPIS ZDARZENIA ORAZ PODJĘTE DZIAŁANIA POMOCOWE
podpis osoby zgłaszającej data i podpis dyrektora
SPOTKANIE Z RODZICAMI/OPIEKUNAMI PRAWNYMI UCZNIA
Data spotkania:
Opis przebiegu spotkania:
Poczynione ustalenia (plan pomocy):
data i podpis uczestników spotkania:
Załącznik nr 2
NOTATKA SŁUŻBOWA
dotyczy: powzięcia podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony przez pracownika
lub pozostały personel placówki.Imię oraz nazwisko ucznia:
Osoba zawiadamiająca:
Data powzięcia informacji:
OPIS ZDARZENIA ORAZ PODJĘTE DZIAŁANIA POMOCOWE
podpis osoby zgłaszającej data i podpis dyrektora
SPOTKANIE Z PRACOWNIKIEM PODEJRZANYM O KRZYWDZENIE MAŁOLETNIEGO
Data spotkania:
Opis przebiegu spotkania:
Poczynione ustalenia (plan pomocy):
data i podpis uczestników spotkania:
Załącznik nr 3
NOTATKA SŁUŻBOWA
dotyczy: powzięcia przez pracownika placówki lub pozostały personel podejrzenia,
że małoletni jest krzywdzony – agresja oraz przemoc rówieśnicza.
Imię oraz nazwisko ucznia:
Osoba zawiadamiająca:
Data powzięcia informacji:
OPIS ZDARZENIA ORAZ PODJĘTE DZIAŁANIA POMOCOWE
podpis osoby zgłaszającej data i podpis dyrektora Zespołu
SPOTKANIE Z RODZICAMI/OPIEKUNAMI PRAWNYMI UCZNIA STOSUJĄCEGO PRZEMOC
Data spotkania:
Opis przebiegu spotkania:
Poczynione ustalenia (plan pomocy):
data i podpis uczestników spotkania:
Załącznik nr 4
Komenda Policji w ……………………………………..
bądź Prokuratura Rejonowa w ………………………….
Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa
Niniejszym zawiadamiam, o możliwości popełnienia przestępstwa kwalifikowanego
z art ….*ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1138
ze zm.) na szkodę małoletniego ………………………………………………………….**UZASADNIENIE
W uzasadnieniu opisać stan faktyczny, w szczególności w jaki sposób pracownicy placówki dowiedzieli się o przestępstwie popełnionym na szkodę małoletniego i jakie okoliczności lub dowody świadczą o możliwości popełnienia przestępstwa. W miarę możliwości, jeżeli okoliczności te stały się wiadome pracownikom placówki, należy podać następującego dane dotyczące przestępstwa:
-
data,
-
miejsce,
-
okoliczności przestępstwa,
-
świadkowie;
-
materiał dowodowy o popełnieniu przestępstwa np. dokumenty, wydruki, nagrania, zaświadczenia.
……………………………………
Imię i nazwisko osoby zgłaszającej
*należy wpisać przestępstwo spośród wymienionych w § 2 procedury. W razie braku możliwości dokonania kwalifikacji przestępstwa można tą część pominąć
**należy wpisać dane dziecka
Załącznik nr 5
……………………………….
pieczęć instytucji …………………………………
miejscowość, data
Na podstawie art. 22c ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1304 ze zm.) oraz §11 ust. 3 standardów ochrony małoletnich, przyjętych zarządzeniem nr 27/2023/2024 dyrektora Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tolkmicku
UPOWAŻNIAM
Panią PEDAGOG lub PEDAGOG SPECJALNĄ do przygotowania personelu Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Tolkmicku w do stosowania standardów ochrony małoletnich.
……...…………….
Podpis dyrektora
Odebrałem
…………………………………
podpis upoważnionego
……………………………….
pieczęć instytucji …………………………………
miejscowość, data
OŚWIADCZAM
że zapoznałem się/ zapoznałam się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Tolkmicku i zostałem/zostałam poinstruowany/poinstruowana o konieczności i zasadach ich stosowania.
…………………………….
Podpis pracownika
Załącznik nr 7
……………………………….
pieczęć instytucji
EWIDENCJA ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU MAŁOLETNIEGO
Rok szkolny:
L.p.
Opis zdarzenia
Podjęte czynności
Podpis osoby wprowadzającej dane do ewidencji
1
2
3
4
-