• Program wychowawczy

        • „Szczęśliwe jest dziecko, które

          odnajduje na każdym etapie drogi

          wychowawcę zdolnego do udzielania

          mu pomocy w stopniowym zdobywaniu

          sił i zapału koniecznych do

          wypełnienia jego ludzkiego przeznaczenia”

          M. Debesse

           

          Program wychowawczy w roku szkolnym 2024/2025

          Program wychowawczy ZSP, Przedszkola Miejskiego „Bajkowy Las” w Tolkmicku.

          Celem wspólnych oddziaływań wychowawczych nauczycieli i rodziców jest zapewnienie każdemu dziecku:

          - radosnego i szczęśliwego dzieciństwa,

          - bezpieczeństwa,

          - poczucia własnej godności.

          Warunki realizacji

           Programem wychowawczym objęte są dzieci przedszkolne. Zadania wychowawcze realizowane będą w sposób ciągły przez wszystkich nauczycieli poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. Dzieci  zaangażują się we wspólne tworzenie i przestrzeganie Kodeksu przedszkolaka.  Pracownicy niepedagogiczni będą wspierać działania nauczycieli.

          Program obejmuje funkcjonowanie dziecka grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:

          • samoobsługi i czynności higienicznych,
          • zabaw samorzutnych,
          • zajęć i zabaw zorganizowanych, uroczystości,
          • spożywania posiłków,
          • spacerów, wycieczek, zabaw na powietrzu.

           

          Cele ogólne programu wychowawczego:

          1. Tworzenie więzi z rodziną, narodem, grupą rówieśniczą i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta, kształtowanie postawy patriotycznej (rozwój tożsamości dziecka), szacunku do ojczyzny, zapoznawanie z nazwą swojego kraju i jego stolicy, znajomość symboli narodowych/ godło, flaga, hymn/, zapoznawanie z legendami związanymi z wybranymi regionami Polski, „małą ojczyzną”; uświadamianie, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;
          2. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka, uwzględniając jego indywidualne predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania;
          3. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, wyrażanie szacunku wobec innych osób, dostrzeganie  poczucia własnej wartości jako osoby;
          4. Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie  w nowych i trudnych sytuacjach;
          5. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
          6. Kształtowanie podstawowych norm moralnych, np. tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości, szacunku, odpowiedzialności, współodpowiedzialności za innych, pomagania sobie;
          7. Kształtowanie szacunku do środowiska przyrodniczego;
          8. Ocenianie własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych, stosowanie zwrotów grzecznościowych;
          9. Nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi ( szacunek i życzliwość do innych, szacunek do ojczyzny);
          10. Kształtowanie u dzieci empatii, wrażliwości na potrzeby i krzywdę innych;
          11. Zaznajamianie z podstawami bezpiecznego i zdrowego stylu życia oraz dostosowywanie  się do nich;
          12. Uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków;

          Aktualne kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025

          1. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie;
          2. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej;
          3. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji;
          4. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy (…).
          5. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

           

           

           

          W naszym Przedszkolu nauczyciele:

          1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki.
          2. Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
          3. Tworzą i realizują autorskie programy dostosowane do potrzeb dziecka i placówki.
          4. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
          5. Doskonalą swoją wiedzę i uzyskują nowe doświadczenia.
          6. Wykorzystują twórcze i aktywne metody, promując nowatorski styl pracy.
          7. Uzyskują  wyższe stopnie awansu zawodowego.
          8. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
          9. Monitorują efektywność własnej pracy.
          10. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
          11. Prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozują rozwój dziecka.
          12. Dobierają metody wychowawcze i dydaktyczne, które wspomagają  indywidualny rozwój  dziecka.
          13. Proponują  rodzicom nowe formy współpracy

           

          Cele ogólne

          1. Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne.
          2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
          3. Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych
            i zorganizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkolnym.
          4. Uczenie wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka oraz rodziny, rozwijanie empatii.
          5. Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość, piękno, patriotyzm.
          6. Kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty – małej i wielkiej ojczyzny oraz tożsamości narodowej i regionalnej.
          7. Rozwijanie postaw prozdrowotnych.
          8. Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.

          Spodziewane efekty.
          Dziecko: 

          1. Rozumie i akceptuje uczucia swoje i innych;
          2. Zna i akceptuje zasady i normy postępowania w grupie rówieśniczej;
          3. Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych ;
          4. Rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej ;
          5. Rozumie potrzebę dbania i ochrony środowiska przyrodniczego;
          6. Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych ;
          7. Zna i rozumie swoje prawa i obowiązki;
          8. Potrafi rozpoznawać,  nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje , wczuwać się w emocje ludzi i zwierząt;
          9. Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy ;
          10. Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki ;
          11. Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności ;

          Lp

          Zadania główne

          Zadania szczegółowe

          1.

          Dziecko ma poczucie przynależności do grupy przedszkolnej, rodziny, środowiska, regionu, kraju

          • zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie    ( kontrakt grupowy)
          • uczenie się właściwego zachowania się podczas rozwiązywania konfliktu - używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy nauczycielki
          • opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują
          • sprawianie radości innym dzieciom, składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków
          • znajomość członków swojej rodziny i ich ról społecznych, organizacja uroczystości o charakterze rodzinnym;
          • rozwijanie wiedzy na temat swojego regionu w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny
          • kultywowanie tradycji i zwyczajów ludowych  związanych ze Świętami Wielkanocnymi, Bożego Narodzenia ;
          • poznawanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu
          • budzenie świadomości narodowej- mój kraj, moja ojczyzna to Polska (znajomość symboli narodowych godło, flaga, hymn) zapoznawanie z legendami związanymi z wybranymi regionami Polski: mieszkam w Europie;

          2.

          Dziecko ma poczucie bezpieczeństwa i zaspokojone indywidualne potrzeby

          • wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji w społeczności przedszkolnej
          • zdobywanie informacji jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc
          • respektowanie umów bezpiecznego poruszania się po budynku, placu zabaw na spacerach i wycieczkach
          • zapamiętanie własnego imienia, nazwiska, adresu
          • omawianie zagrożeń płynących ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unikania ich
          • rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych
          • dostarczanie wzorców właściwego zachowania się na ulicy;

           

          3.

          Dziecko ma poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych oraz środowisko

          • dostrzeganie wartości estetycznych w zachowaniu i wyglądzie własnym oraz innych osób
          • przestrzeganie higieny osobistej, higieny pracy i odpoczynku
          • poznawanie zagrożeń zdrowia człowieka oraz umiejętności ich przeciwstawianiu się
          • szanowanie i ochrona środowiska przyrodniczego, kontynuacja współpracy partnerskiej z Nadleśnictwem Elbląg;
          • prowadzenie higienicznego i zdrowego trybu życia oraz aktywny wypoczynek
          • poznawanie zasad zdrowego żywienia
          • zachęcanie do rozwijania aktywności fizycznej
          • poznawanie sposobów wyciszania, relaksacji w trosce o własne zdrowie psychiczne.
          • zachęcanie dzieci do spożywania zdrowych posiłków (samodzielne ich przygotowanie),
          • współpraca z Ośrodkiem Zdrowia w Tolkmicku,
          • rozwijanie aktywności fizycznej poprzez gry i zabawy z użyciem sprzętu sportowego,

           

           

          4.

          Dziecko umie nawiązywać kontakty z innymi, jest otwarte i tolerancyjne

          • dostrzeganie różnic między ludźmi oraz ich akceptacja;
          • poznawanie właściwych zachowań w różnych miejscach i sytuacjach;
          • nabywanie zachowań empatycznych, umiejętności współdziałania i tolerancji;
          • tworzenie i respektowanie zasad zabawy w grupie;
          • nabywanie umiejętności negocjowania, pójścia na kompromis;
          • dostrzeganie konsekwencji własnych zachowań pozytywnych i negatywnych/;
          • kształtowanie umiejętności autoprezentacji;
          • nabywanie własnej wartości, wyrażanie szacunku wobec innych osób;
          • dziecko potrafi współdziałać z rówieśnikami w zabawie, pracach użytecznych;
          • rozwijanie umiejętności cyfrowych dzieci ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.

           

           

          5.

          Dziecko umie działać w różnych trudnych i niespodziewanych  sytuacjach

          • rozróżnianie dobra i zła w sytuacjach codziennych, ocena zachowań bohaterów baśni, legend ,odpowiednie reagowanie i ocenianie;
          • dziecko wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim zrozumiałym dla otoczenia;
          • poznawanie swoich praw i obowiązków;
          • rozpoznawanie , nazywanie i szacunek dla emocji własnych i innych;
          • rozwijanie wyobraźni twórczej, wrażliwości, uzdolnień, zainteresowań i poczucia estetyki
          • poszukiwanie ciekawych form spędzania wolnego czasu oprócz telewizji, komputera;
          • uczenie się „do kogo można zwrócić się o pomoc”;
          • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka, właściwe reagowanie /pierwsza pomoc w nagłym wypadku/