- Statut Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Przedszkola Miejskiego "Bajkowy Las"
- Standardy Ochrony Małoletnich
- Program wychowawczy
- Przedszkolny zestaw programów
- Zasady obowiązujące w kontaktach z rodzicami
- Regulamin sali gimnastycznej
- Regulamin korzystania z boiska szkolnego przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Tolkmicku
- Procedura postepowania w przypadku stwierdzenia choroby pochodzenia pasożytniczego (owsicy)
- Zarządzenie dyrektora w sprawie wprowadzenia procedur mających na celu zapobieganie i przeciwdziałanie COVID 19 w trakcie prowadzonych zajęć
- Procedura bezpieczeństwa dotycząca zapobiegania i przeciwdziałania COVID-19 wśród dzieci, rodziców i pracowników Zespołu Szkolno – Przedszkolnego Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Tolkmicku i Przedszkola Miejskiego „Bajkowy Las” w Tolkmicku w trakcie prowadzonych zajęć
- Procedura postępowania na wypadek podejrzenia wystąpienia choroby koronawirusowej COVID-19
- Procedura postępowania z dzieckiem chorym na padaczkę
- Deklaracja dostępności strony internetowej
- Procedura postępowania z dzieckiem sprawiającym trudności wychowawcze i przejawiającym agresję
Program wychowawczy
„Szczęśliwe jest dziecko, które
odnajduje na każdym etapie drogi
wychowawcę zdolnego do udzielania
mu pomocy w stopniowym zdobywaniu
sił i zapału koniecznych do
wypełnienia jego ludzkiego przeznaczenia”
M. Debesse
Program wychowawczy w roku szkolnym 2024/2025
Program wychowawczy ZSP, Przedszkola Miejskiego „Bajkowy Las” w Tolkmicku.
Celem wspólnych oddziaływań wychowawczych nauczycieli i rodziców jest zapewnienie każdemu dziecku:
- radosnego i szczęśliwego dzieciństwa,
- bezpieczeństwa,
- poczucia własnej godności.
Warunki realizacji
Programem wychowawczym objęte są dzieci przedszkolne. Zadania wychowawcze realizowane będą w sposób ciągły przez wszystkich nauczycieli poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych. Dzieci zaangażują się we wspólne tworzenie i przestrzeganie Kodeksu przedszkolaka. Pracownicy niepedagogiczni będą wspierać działania nauczycieli.
Program obejmuje funkcjonowanie dziecka grupie w zakresie podstawowych dziedzin życia przedszkolnego:
- samoobsługi i czynności higienicznych,
- zabaw samorzutnych,
- zajęć i zabaw zorganizowanych, uroczystości,
- spożywania posiłków,
- spacerów, wycieczek, zabaw na powietrzu.
Cele ogólne programu wychowawczego:
- Tworzenie więzi z rodziną, narodem, grupą rówieśniczą i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta, kształtowanie postawy patriotycznej (rozwój tożsamości dziecka), szacunku do ojczyzny, zapoznawanie z nazwą swojego kraju i jego stolicy, znajomość symboli narodowych/ godło, flaga, hymn/, zapoznawanie z legendami związanymi z wybranymi regionami Polski, „małą ojczyzną”; uświadamianie, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka, uwzględniając jego indywidualne predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania;
- Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów, wyrażanie szacunku wobec innych osób, dostrzeganie poczucia własnej wartości jako osoby;
- Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach;
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- Kształtowanie podstawowych norm moralnych, np. tolerancji, życzliwości, sprawiedliwości, szacunku, odpowiedzialności, współodpowiedzialności za innych, pomagania sobie;
- Kształtowanie szacunku do środowiska przyrodniczego;
- Ocenianie własnego zachowania w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych, stosowanie zwrotów grzecznościowych;
- Nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi ( szacunek i życzliwość do innych, szacunek do ojczyzny);
- Kształtowanie u dzieci empatii, wrażliwości na potrzeby i krzywdę innych;
- Zaznajamianie z podstawami bezpiecznego i zdrowego stylu życia oraz dostosowywanie się do nich;
- Uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków;
Aktualne kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie;
- Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej;
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji;
- Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy (…).
- Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
W naszym Przedszkolu nauczyciele:
- Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki.
- Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
- Tworzą i realizują autorskie programy dostosowane do potrzeb dziecka i placówki.
- Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
- Doskonalą swoją wiedzę i uzyskują nowe doświadczenia.
- Wykorzystują twórcze i aktywne metody, promując nowatorski styl pracy.
- Uzyskują wyższe stopnie awansu zawodowego.
- Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
- Monitorują efektywność własnej pracy.
- Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
- Prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozują rozwój dziecka.
- Dobierają metody wychowawcze i dydaktyczne, które wspomagają indywidualny rozwój dziecka.
- Proponują rodzicom nowe formy współpracy
Cele ogólne
- Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne.
- Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
- Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych
i zorganizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkolnym. - Uczenie wzajemnej tolerancji, akceptacji, zrozumienia potrzeb i odrębności drugiego człowieka oraz rodziny, rozwijanie empatii.
- Wprowadzanie dziecka w świat wartości uniwersalnych: dobro, prawda, miłość, piękno, patriotyzm.
- Kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty – małej i wielkiej ojczyzny oraz tożsamości narodowej i regionalnej.
- Rozwijanie postaw prozdrowotnych.
- Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.
Spodziewane efekty.
Dziecko:- Rozumie i akceptuje uczucia swoje i innych;
- Zna i akceptuje zasady i normy postępowania w grupie rówieśniczej;
- Potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych ;
- Rozumie potrzebę stosowania profilaktyki prozdrowotnej ;
- Rozumie potrzebę dbania i ochrony środowiska przyrodniczego;
- Zauważa sytuacje zagrażające bezpieczeństwu własnemu i innych ;
- Zna i rozumie swoje prawa i obowiązki;
- Potrafi rozpoznawać, nazywać, wyrażać i kontrolować swoje emocje , wczuwać się w emocje ludzi i zwierząt;
- Ma poczucie obowiązkowości, odpowiedzialności i wytrwałości decydujące o doprowadzeniu do końca rozpoczętej pracy ;
- Potrafi cieszyć się z własnych sukcesów, docenia sukcesy innych, umie z godnością przyjmować porażki ;
- Ma poczucie własnej wartości, wiary we własne siły, możliwości i umiejętności ;
Lp
Zadania główne
Zadania szczegółowe
1.
Dziecko ma poczucie przynależności do grupy przedszkolnej, rodziny, środowiska, regionu, kraju
- zawieranie umów z dziećmi dotyczących właściwego zachowania w przedszkolu, konsekwentne ich przestrzeganie ( kontrakt grupowy)
- uczenie się właściwego zachowania się podczas rozwiązywania konfliktu - używanie zwrotów grzecznościowych, korzystanie z pomocy nauczycielki
- opiekowanie się nowymi kolegami oraz tymi, którzy tej pomocy potrzebują
- sprawianie radości innym dzieciom, składanie życzeń imieninowych, urodzinowych, wykonywanie dla nich upominków
- znajomość członków swojej rodziny i ich ról społecznych, organizacja uroczystości o charakterze rodzinnym;
- rozwijanie wiedzy na temat swojego regionu w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny
- kultywowanie tradycji i zwyczajów ludowych związanych ze Świętami Wielkanocnymi, Bożego Narodzenia ;
- poznawanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu
- budzenie świadomości narodowej- mój kraj, moja ojczyzna to Polska (znajomość symboli narodowych godło, flaga, hymn) zapoznawanie z legendami związanymi z wybranymi regionami Polski: mieszkam w Europie;
2.
Dziecko ma poczucie bezpieczeństwa i zaspokojone indywidualne potrzeby
- wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa i akceptacji w społeczności przedszkolnej
- zdobywanie informacji jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc
- respektowanie umów bezpiecznego poruszania się po budynku, placu zabaw na spacerach i wycieczkach
- zapamiętanie własnego imienia, nazwiska, adresu
- omawianie zagrożeń płynących ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unikania ich
- rozumienie przestrzegania zasad kodeksu drogowego dla pieszych
- dostarczanie wzorców właściwego zachowania się na ulicy;
3.
Dziecko ma poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych oraz środowisko
- dostrzeganie wartości estetycznych w zachowaniu i wyglądzie własnym oraz innych osób
- przestrzeganie higieny osobistej, higieny pracy i odpoczynku
- poznawanie zagrożeń zdrowia człowieka oraz umiejętności ich przeciwstawianiu się
- szanowanie i ochrona środowiska przyrodniczego, kontynuacja współpracy partnerskiej z Nadleśnictwem Elbląg;
- prowadzenie higienicznego i zdrowego trybu życia oraz aktywny wypoczynek
- poznawanie zasad zdrowego żywienia
- zachęcanie do rozwijania aktywności fizycznej
- poznawanie sposobów wyciszania, relaksacji w trosce o własne zdrowie psychiczne.
- zachęcanie dzieci do spożywania zdrowych posiłków (samodzielne ich przygotowanie),
- współpraca z Ośrodkiem Zdrowia w Tolkmicku,
- rozwijanie aktywności fizycznej poprzez gry i zabawy z użyciem sprzętu sportowego,
4.
Dziecko umie nawiązywać kontakty z innymi, jest otwarte i tolerancyjne
- dostrzeganie różnic między ludźmi oraz ich akceptacja;
- poznawanie właściwych zachowań w różnych miejscach i sytuacjach;
- nabywanie zachowań empatycznych, umiejętności współdziałania i tolerancji;
- tworzenie i respektowanie zasad zabawy w grupie;
- nabywanie umiejętności negocjowania, pójścia na kompromis;
- dostrzeganie konsekwencji własnych zachowań pozytywnych i negatywnych/;
- kształtowanie umiejętności autoprezentacji;
- nabywanie własnej wartości, wyrażanie szacunku wobec innych osób;
- dziecko potrafi współdziałać z rówieśnikami w zabawie, pracach użytecznych;
- rozwijanie umiejętności cyfrowych dzieci ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie.
5.
Dziecko umie działać w różnych trudnych i niespodziewanych sytuacjach
- rozróżnianie dobra i zła w sytuacjach codziennych, ocena zachowań bohaterów baśni, legend ,odpowiednie reagowanie i ocenianie;
- dziecko wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim zrozumiałym dla otoczenia;
- poznawanie swoich praw i obowiązków;
- rozpoznawanie , nazywanie i szacunek dla emocji własnych i innych;
- rozwijanie wyobraźni twórczej, wrażliwości, uzdolnień, zainteresowań i poczucia estetyki
- poszukiwanie ciekawych form spędzania wolnego czasu oprócz telewizji, komputera;
- uczenie się „do kogo można zwrócić się o pomoc”;
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za drugiego człowieka, właściwe reagowanie /pierwsza pomoc w nagłym wypadku/